Comarques Gironines

El PSC reclama el desdoblament de la C-66 entre Banyoles i Besalú com a objectiu prioritari

  • Actualitzat:
  • Creat:

La solució de la Generalitat, que vol resoldre l'arranjament de la via amb rotondes a diversos punts, no soluciona les mancances del trajecte. El PSC presenta també les esmenes als PGE referides a la Garrotxa

El desdoblament de la C-66 entre Besalú i Banyoles és una necessitat que resoldrà la inseguretat en trams d'aquesta carretera com el de la pujada de Fares; o l’atapeïment i l'estretor de la variant de Banyoles; i que afavorirà el desenvolupament de les comarques per les quals transita. El PSC ho ha reclamat avui a Olot, en una compareixença en la qual hi ha intervingut l portaveu del grup municipal socialista a Olot, Josep Guix; el primer secretari del PSC de les comarques gironines i diputat al Congrés, Marc Lamuà; i el diputat al Parlament Rafel Bruguera. En opinió del PSC la solució de la Generalitat, que vol resoldre l'arranjament de la via amb rotondes a diversos punts, no soluciona les mancances del trajecte. L’opció socialista entén que les dificultats pressupostàries reclamen prudència en la inversió i que no cal que el govern estiri més el braç que la màniga si els recursos actuals no permeten afrontar el cost de l'obra. Alhora, però, proposa que la Generalitat es prengui el compromís de convertir el projecte del desdoblament en una objectiu prioritari pel futur immediat.

La Generalitat ha publicitat la redacció i execució de dos projectes de millora de la C-66, a la variant de Banyoles i el tram Serinyà-Besalú, sense que es contempli el seu desdoblament. El primer projecte inclou el tram Serinyà-Besalú i consistiria en la construcció de tres rotondes: a l'inici del traçat (al final de la variant de Banyoles i l'accés a la zona industrial de Serinyà); a l'accés principal del poble de Serinyà; i a l'entroncament entre la variant de Besalú i l'accés a Besalú. També es planteja un traçat de 3 carrils (2+1) separats per una mitjana rígida tipus New Jersey allà on es considerí viable. Josep Guix ha definit la proposta de la Generalitat de “no acceptable” i ha reclamat la implicació dels actors polítics i socials de la comarca per reivindicar l’execució del desdoblament: “La construcció d’algun tram amb tres carrils ajornaria per sempre més l'autovia”, ha insistit el portaveu dels socialistes olotins, que ha volgut recordar que el PSC ja va reivindicar fa trenta anys un traçat més segur per alguns trams com el de la pujada de Fares, que amb els anys s’ha convertit en un punt de sinistralitat que es podia haver evitat. “Després del desdoblament del tram Vic-Ripoll i del Manresa-Berga sembla lògic que cal complir el compromís del Besalú Banyoles. No fer-ho seria establir un greuge comparatiu i es cometria el mateix error que a l’eix transversal, que amb el pas dels anys ha estat obligatori desdoblar la via”, hi ha afegit el diputat Rafel Bruguera.

El PSC ha presentat en aquest sentit una Proposta de Resolució al Parlament perquè el Govern reconsideri els estudis informatius i els projectes executius de la C-66, des de Banyoles fins a Besalú per recuperar el projecte en forma d’autovia; que en tramiti el procés d’exposició pública, projecte constructiu i calendari d'execució; i que en planifiqui l’execució per fases anuals donades les actuals limitacions pressupostàries. De fet, recorda l’enunciat de la proposta, tots els plans de carreteres de la Generalitat, així com els plans d'infraestructures de mobilitat, inclouen, en la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya, l'itinerari Girona-Banyoles-Olot en forma d'autovia.

La roda de premsa ha servit també per presentar les dues esmenes als pressupostos generals de l’Estat, referides a la Garrotxa, que presentarà el PSC. La primera reclama recursos per a executar actuacions de conservació, manteniment i millora de l’edifici dels Claustres de Carme d’Olot, un edifici històric construït com a convent carmelita  el 1603 amb un claustre de dos pisos de forma quadrada i que actualment forma part de l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Olot.  “El seu valor monumental és molt important com a element singular de l’arquitectura olotina i de manera especial al nucli històric”, ha valorat Lamuà.

La segona esmena té a veure amb el projecte de construcció de l’Espai Cràter-Centre d’Interpretació dels Volcans, per al qual el PSC, en base a la seva importància com a centre interactiu del vulcanisme i com a referència de l’estudi de la terra al sud d’Europa, reclama una partida pressupostària. El centre, que es vol ubicar al volcà Montsacopa, la plaça de braus i l’arxiu comarcal, estarà integrat per dos focus complementaris: un centre museogràfic de nova generació equipat amb tecnologia audiovisual; i el mateix patrimoni natural de la zona volcànica de la Garrotxa amb una atenció especial sobre el Montsacopa.

Fitxers adjunts: