Comarques Gironines

Marc Lamuà: “El compromís del nou Govern d’Espanya amb les comarques gironines és manifest"

  • Actualitzat:
  • Creat:

El diputat socialista detalla els compromisos i les accions del Ministeri de Foment per resoldre els casos en matèria d’infraestructures encallats a la demarcació de Girona

Després d’anys de la política refractaria del PP des del Govern d’Espanya, la voluntat mostrada pel Ministre Ábalos i Foment de desencallar els projectes i pal·liar el dèficit d’infraestructures a Catalunya ha estat manifesta. I davant d’aquest gir és responsabilitat dels grups polítics gironins decidir si s’entoma aquesta oportunitat o s’enroca el debat en la retòrica en contra de l’Estat pel benefici electoral a curt termini. És la conclusió que vol expressar el diputat i primer secretari dels socialistes de les comarques gironines, Marc Lamuà, davant la voluntat expressada pel Ministeri de Foment en la línia d’impulsar l’execució de les obres en matèria d’infraestructures.

“Els socialistes, sense cap dubte, volem aprofitar la finestra d’oportunitat per les comarques gironines que ha obert el nou Govern d’Espanya que, per primera vegada en anys, sembla decidit a lluitar per desembrossar el camí d’algunes infraestructures importants a casa nostra. Un cas clar pot ser el desdoblament de l’A-2”, valora Marc Lamuà. Efectivament, entre finals d’enguany i principis de l’any que ve quedaran enllestits els trams de l’A-2 corresponents als trajectes Maçanet de la Selva-Sils –que s’inaugurarà a finals d’aquest mes de novembre- i Medinyà–Orriols i, al mateix temps, entrarà en la fase de licitació el Tordera–Maçanet, que té el projecte de construcció aprovat des del 2016.

L’entrada del nou govern ha desencallat també les resolucions de la tramitació ambiental dels sis trams de la part nord de l’A-2 la qual cosa els deixa a punt per a la redacció dels projectes corresponents, el pas previ indispensable per engegar les seves licitacions. Són els trams Orriols-Bàscara, la Variant de Bàscara, el tram Bàscara-Figueres, la variant sud de Figueres, la variant de Pont de Molins i el tram final entre Pont de Molins i la Jonquera. L’ordenament dels accessos de Pontós i Garrigàs s’ha alentit pel concurs de creditors de l’empresa Isolux-Corsán, concessionària de l’obra, i caldrà resoldre’l en el marc del conjunt de projectes dels trams d’aquesta zona nord.

“El veritable debat que hi ha sobre la taula és si realment els partits volen que les obres prossegueixin a bon ritme i es desencallin aquelles que tenim endarrerides. Si es vol, és necessari impulsar-les a través dels nous pressupostos de l’Estat i les taules bilaterals”, sosté el primer secretari dels socialistes Marc Lamuà fent una defensa del suport als PGE com a mecanisme per garantir el progrés a les comarques gironines. En aquest lína Lamuà hi inclou l’acabament de les obres derivades de l’arribada del TAV a la ciutat de Girona i la construcció dl nou arxiu provincial, pel qual el Ministeri de Cultura ja ha expressat el seu acord. En matèria ferroviària és rellevant l’eliminació dels passos a nivell amb perillositat encara actius a les comarques gironines, particularment aquells que afecten el pas en nuclis urbans. 

Són els casos del pas a nivell de Flaçà, que està pendent de la firma del conveni de col·laboració entre Adif, la Generalitat i l’Ajuntament; i el de Ribes de Freser, que es troba en fase de redacció de projecte inclòs en el pla de supressió Plan 17-24. En el cas de la resta de passos a nivell encara en funcionament a les comarques gironines cal tramitar els convenis de col·laboració i pactes de cofinançament amb els titulars de les carreteres, ja siguin la Generalitat o els Ajuntaments, per a la seva supressió. “La voluntat d’eliminar aquests punts perillosos per la circulació i que en molts casos tenen afectació en l’urbanisme de les nostres viles és categòrica”, afirma Lamuà.

Al marge que la suma de voluntats del Ministeri de Foment i la Subdelegació del Govern de Girona ha desencallat la variant d’Olot, que queda pendent només de la firma del conveni de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, la posada al dia de les infraestructures i, per tant, la correcció de les mancances històriques a la demarcació de Girona per part del Ministeri inclou també l’adaptació i l’accessibilitat de les 31 estacions de ferrocarril ubicades al territori, 28 de les quals ja tenen itineraris accessibles. A Portbou aquestes obres de millora de l’accessibilitat es van engegar el 15 d’octubre passat, mentre que per a Sant Miquel de Fluvià i a Llançà s’estan redactant els projectes de remodelació. L’activitat del Ministeri de Foment es viva també a la intersecció a Ordis de la carretera A-26 amb la C-26, un punt que ja va ser tipificat com a Tram de Concentració d’Accidents fa dos anys. Aquesta intersecció té pendent una ordre d’estudi per la redacció del projecte des de 2017, que serà licitada abans de final d’any.

“Els grups catalans han d’assumir la part de responsabilitat que els pertoca per actualitzar els comptes de l’Estat perquè la seva participació podria ser especialment significativa a favor de les nostres comarques. Renunciar a donar suport als PGE és renunciar a ser determinants en la reinversió de l’Estat a Girona”, ha qüestionat el primer secretari dels socialistes gironines, que insisteix en l’altíssima rellevància dels PGE i la seva repercussió en el progrés de les comarques gironines: “A les portes del tràmit d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat, sembla inversemblant trobar iniciatives que obvien aquesta imminent tramitació i se centrin en memorials de greuges. Que hi ha deutes històrics amb les comarques gironines en matèria d’infraestructures per part de l’Estat és acceptat per tots els grups polítics; que aquest deute només es desencallarà amb grans dosis de responsabilitat i de voluntat, també ho hauria de ser”